VABIS
(Säterbygdens VA samfällighetsförening)

Verksamhetsberättelse för 2019

År 2019, året då vi äntligen fått kommunalt vatten och avlopp till Säter. Vi har även fått igång fiber i ledningarna som dragits för det. Nu är det grövsta arbetet gjort och nu börjar delen av underhåll och drift samt möjlig utökning av vårt stamnät.

Samfälligheten har under året ökat med ytterligare 2 fastigheter/medlemmar. Detta gör oss till en rätt stor samfällighet, speciellt om man ser till det arbete som gjorts. Många andra samfälligheter hyr ut detta till konsulter eller tar in företag som arbetar med att bilda gemensamhetsanläggningar. Vi har fått beröm från bl.a. Lantmäteriet för det stora jobb vi på egen hand tagit oss an, det är ganska ovanligt. Vanligt är att föreningar hade betalat för arbetet som styrelsen i vår samfällighet gjort på ideell basis.

Styrelsen har under året snitttat 2 möten i månaden, vissa perioder tätare och andra perioder mer sällan. Allt beroende på nya ärenden eller frågor som uppkommit från kommunen eller från er medlemmar samt efter vad vi själva har tyckt att det funnits behov av att diskutera. Deltagandet på styrelsemötena har varit hög och vi känner själva att vi från styrelsens sida haft en hög engagemangsnivå.

Styrelsen anordnade även under våren (22:a och 28:e april) två arbetsdagar då ni, våra medlemmar, gjorde det möjligt att göra det jobb som behövdes för att kunna slutföra detta så mycket som det var möjligt. Ni slet och plockade sten, körde maskiner och surrade över korv med bröd. Det bjöds på musik från grammofonspelaren och dagar fyllda med skratt, värme och en känsla av samhörighet och gemenskap. Arbetet gick dessutom väldigt snabbt, vilket det för det mesta gör då man är många som hjälps åt. Vi från styrelsen vill tacka er medlemmar för ert deltagande under dessa dagar! Det kommer ytterligare inbjudningar till arbetsdagar detta år, men när det sker har styrelsen ej beslutat om ännu så håll ut.
Utöver dessa dagar har styrelsen själva varit ute med maskiner och fordon för att kontrollera, inventera och se över våra ledningar och ventiler i samband med besiktningar och nyanslutningar.

Vi vill även i år lyfta vår kassör som gör ett fantastiskt arbete med faktureringen och ekonomin som föreningen har. Det har underlättat för övriga i styrelsen att en så duktig kassör tar över det ansvar som vi som samfällighetsförening faktiskt har. Vi i styrelsen kommer att fortsätta åka runt och göra avläsningar 2-3 gånger om året för att hitta eventuella läckage och för att kunna fakturera er rätt summa.
Vår ordförande förtjänar också en eloge för alla samtal hon får hantera från kommun och lantmäteri m.m. Hon håller bra koll och ser till att resten av styrelsen har bra underlag att fatta beslut kring. Den sista personen vi vill lyfta fram lite extra är Olle, vår hemsideansvarige. Utan honom hade vår hemsida inte varit lika uppdaterad med information och viktig fakta, så han fyller en väldigt viktig funktion.

Styrelsen kommer att fortsätta arbeta för samfällighetens bästa och vi ser fram emot kommande år för att se vad för spännande det kommer att innehålla.

/Styrelsen